I vår ble flere av Norsk Luthersk Misjonssambands (NLM) møter og arrangement som tradisjonelt skaper gaveinntekter til organisasjonen, avlyste. Derfor måtte NLM i likhet med mange andre tenke nytt.
– I NLM er misjonsløp etablert og godt kjent. Idéen om ett digital løp kom fra en av NLM sine misjonærer i Peru. Kampanjen Hele NLM løper oppstod som en konsekvens av korona, forteller Grete Haukelid Frøen, markeds- og innsamlingsleder i NLM.
Innsamling via folkefinansiering
NLM valgte å gjennomføre kampanjen på folkefinansieringsplattformen Spleis.
– Vi tenkte på ulike muligheter og kontaktet forskjellige leverandører. Spleis kunne levere raskt, noe som var viktig for oss. I tillegg er plattformen brukervennlig og visuelt fin. Det gjør det attraktivt for giverne å dele Spleisene sine, sier Haukelid Frøen.
Ett annet viktig element for NLM var muligheten til å kunne lage ferdige maler. På den måten fikk organisasjonen mulighet til å definere hvilken informasjon som ligger ute.
– Det ble veldig enkelt for giverne å opprette egne spleiser når vi hadde ferdige maler liggende. De som ønsket kunne redigere spleisen selv, slik at den ble personlig. Mange av giverne var veldig kreative når det kom til å finne på aktiviteter som folk kunne «betale for». Ett eksempel var en som solgte 10 situps for 50 kr. Slike ting synes folk det er gøy å være med på, forteller Haukelid.
Markedsføring i egne kanaler
1 mai gikk startskuddet for det digitale løpet. I 1,5 uke i forkant av denne dagen, hadde det vært mulig å opprette spleiser. NLM opplevde at det ble opprettet nye spleiser daglig i denne perioden. Til sammen ble nesten 70 spleiser opprettet. For å nå ut til givere ble kampanjen i hovedsak markedsført i egne kanaler.
– Vi brukte våre interne markedsføringskanaler som eksempelvis Facebook og nyhetsbrev. I forkant av arrangementet hadde vi også en digital basar der vi spredde ordet, forteller Haukelid Frøen.
I tillegg til å oppfordre folk til å løpe den 1. mai, valgte NLM å ha en 12 timer lang sending på Facebook samme dag.
– Jeg var veldig spent på gjennomføringen av en så lang streaming, men det gikk veldig bra! Vi hadde jevnt 200 seere under hele streamen, med noen topper på 400-500 seere. Under sendingen måtte lederne i NLM holde en tredemølle i gang og samle inn over 100.000 kr på sin spleis ellers fikk de en bøtte med isvann i hodet. Alt i alt ble det veldig bra og vi fikk inn ett godt beløp, avslutter Haukelid Frøen.
Får kontaktinformasjon gjennom Spleis
Organisasjoner er opptatte av å få kontaktinformasjon til giverne. Spleis Pluss ett produkt som møter dette behovet, og NLM er en av få organisasjoner som har testet dette ut.
–Spleis Pluss er skreddersydd for organisasjoner som vil gjøre det lett for andre å samle inn til seg, forteller Bjørn Kjetil Hellestræ, daglig leder i Spleis.
– Organisasjonen får en samleside der man kan legge ut litt informasjon om eget arbeid og ferdige innsamlingsmaler med formål. Da blir det superenkelt for folk å opprette en spleis til sin favorittsak. Organisasjonene får informasjon om hvem som har gitt, de kan tilby skattefradrag og takke giveren direkte. I tillegg får alle givere tilbud om å bli fast giver til organisasjonen. Dette vet vi er veldig viktig for organisasjoner, avslutter Hellestræ.